Godziny pracy
Magdalena Korbel pedagog, pedagog specjalny |
||
|
||
|
||
Bożena Bersztolc psycholog |
||
|
Agnieszka Powałka pedagog |
|
UWAGA:
Istnieje możliwość umówienia się w innym dogodnym terminie,
wtedy dyżury ulegają zmianie.
Zwróć się do pedagoga lub psychologa gdy:
- chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem,
- chciałbyś z kimś porozmawiać,
- chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób,
- czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny,
- nie potrafisz porozumieć się z nauczycielami,
- masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej,
- masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać,
- masz ciekawe pomysły i chcesz się nimi podzielić,
- przyjdź także z każdą sprawą, z którą nie potrafisz sobie poradzić.
Dla uczniów
Kilka rad... nie tylko dla pierwszoklasistów.
Jesteś już licealistą i przed Tobą kolejne wyzwania:
- Pamiętaj, że warto od początku się angażować: w czasie zajęć integracyjnych, lekcji wychowawczych, dyskusji, pracy w parach czy grupach, wycieczek. To własne zaangażowanie w różne sprawy daje nam największą satysfakcję!
- Uśmiechaj się, pomagaj, tłumacz, jeśli zrozumiałeś coś, czego inni nie zdołali pojąć- wychodź do ludzi z gestami zgody. To buduje dobre relacje z innymi. Także z nauczycielami.
- Nie bój się mówić o sobie: wszyscy mamy podobne problemy, pragnienia i na pewno są ludzie, którzy chcą Cię wysłuchać i są ciekawi Ciebie.
- W czasie pierwszych dni nie dostawałeś jedynek, ale może miałeś kilka klasówek sprawdzających Twoje wiadomości ze szkoły podstawowej. Pozwoliło to nauczycielom zorientować się, co już wiesz. Teraz zabierz się do pracy!
- Musisz nauczyć się uważnego słuchania i robienia notatek. Większość nauczycieli nie będzie już dyktowała. Sam powinieneś "wyłapywać" rzeczy najważniejsze i zapisywać je najlepiej czytelnie i w punktach.
- Będą wymagać od Ciebie większej samodzielności i aktywności. Czeka Cię więcej nauki niż w szkole podstawowej.
- Nie bój się pytać, jeżeli czegoś nie wiesz. Pamiętaj, że nie ma głupich pytań.
- Ucz się systematycznie, żeby nie narobić sobie zaległości, szybko poprawiaj jedynki.
- Tutaj nie zaniżają ocen. Nie załamuj się niższymi ocenami.
- Picie i palenie nie przysporzy Ci dobrych przyjaźni. Póki będziesz to kontrolować ludzie będą z Tobą. Pamiętaj, co chcesz w życiu osiągnąć! Idź za swoimi marzeniami!
- Staraj się nie spóźniać na lekcje i bądź kulturalny. Twoje zachowanie w szkole jest tak samo ważne, jak oceny.
- Pamiętaj, że aktywność na początku zapewni Ci spokój pod koniec roku.
- Szanuj siebie, nie daj się poniżać. O pomoc zwracaj się do wychowawcy, pedagoga lub psychologa.
- Dystans między Tobą, a nauczycielem nie jest taki duży, jak Ci się wydaje. Staraj się go zrozumieć tak, jak chciałbyś żeby on zrozumiał Ciebie.
- Pamiętaj! Początki są zawsze trudne, z czasem jest coraz łatwiej.
Dla rodziców
Jak możemy uchronić swoje dziecko od uzależnienia?
Sygnały mogące świadczyć, że dziecko może mieć kontakt ze środkami uzależniającymi:
- nagłe zmiany nastroju (duża aktywność, zmęczeni), izolowanie i zamykanie się w sobie;
- powtarzające się skargi na dolegliwości fizyczne: zaczerwienione oczy i mętny wzrok, utrzymujący się kaszel;
- nagła zmiana grona dotychczasowych przyjaciół na innych, zwłaszcza na starszych od siebie;
- zmiany osobowości, nieodpowiedzialne zachowanie, niska samoocena, depresja;
- spadek zainteresowania szkołą, sportem i ulubionymi zajęciami;
- gorsze oceny, nieobecności w szkole, złe zachowanie;
- nieprzestrzeganie nakazów i zakazów;
- izolowanie się od innych domowników, spędzanie większości czasu samotnie w swoim pokoju;
- upodobania do niekonwencjonalnej muzyki;
- kłamstwa i wykręty, wynoszenie z domu wartościowych przedmiotów, podkradanie pieniędzy;
- niewytłumaczalne spóźnienia, tzw. ciche powroty do domu lub nocne przebywanie poza domem bez uprzedzenia;
- tajemnicze krótkie rozmowy telefoniczne;
- używanie tajemniczych określeń podczas rozmów.
Co my rodzice możemy zrobić?
Aby uniknąć takiego stanu w domu i kręgu rodzinnym, należy zwracać szczególną uwagę na to co mówi nasze dziecko i jakie ma problemy. Należy znaleźć czas na wysłuchanie problemów, unikać złośliwych i krytycznych porównań z innymi rówieśnikami. Należy tak kierować swoimi poczynaniami aby miało wiarę w siebie i poczucie bezpiecznego ogniska domowego.
Każdą anomalię w zachowaniu trzeba sprawdzić i poznać jej przyczynę, aby w porę podjąć odpowiednie działania. Niektóre z sygnałów ostrzegawczych mogą wskazywać na problemy innej natury niż uzależnienie. Choć widzimy niekorzystne i niepokojące zmiany w dziecku, nie musimy jednak postawić trafnej diagnozy przyczyn. Niezależnie od szczerej i uczciwej rozmowy z dzieckiem, powinniśmy zadbać o to, by lekarz wyjaśnił, czy podłożem zaobserwowanych zmian nie jest jakaś choroba, Potem równolegle należy szukać kontaktu z pedagogiem, psychologiem lub psychiatrą dziecięco młodzieżowym.
Pamiętajmy, że rodzice są w stanie uchronić swoje dziecko przed uzależnieniem – warunkiem jest utrzymanie bliskiej więzi emocjonalnej w rodzinie.
Dla nauczycieli
Jak rozpoznać uczniów w złym stanie emocjonalnym?
Należy traktować poważnie każdą nagłą lub radykalną zmianę, wpływającą na wyniki w nauce, obecność na lekcjach lub zachowanie nastolatka, np.:
- brak zainteresowania zwykle wykonywanymi zajęciami;
- ogólne obniżenie ocen;
- zmniejszenie wysiłku;
- obniżony nastrój;
- nadmierna nerwowość;
- zaburzenia w jedzeniu;
- złe zachowanie w klasie;
- nieusprawiedliwione lub powtarzające się nieobecności lub wagary;
- nadmierne palenie papierosów, lub picie alkoholu, albo używanie narkotyków;
- incydenty prowadzące do interwencji policji, oraz przemoc wobec kolegów.
Czynniki te pomagają rozpoznać uczniów, w przypadku których istnieje ryzyko bardzo złego stanu emocjonalnego spowodowanego stresem psychicznym i społecznym.
Jeżeli, któryś z tych objawów zostanie rozpoznany, nauczyciel powinien o tym zawiadomić pedagoga, psychologa lub dyrektora. W takich przypadkach należy podjąć działanie zmierzające do dokładnego zdiagnozowania danego ucznia, takie objawy zwykle wskazują na bardzo zły stan emocjonalny i w niektórych przypadkach mogą doprowadzić do niepożądanych konsekwencji.
Termin i tryb wydawania opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się – prawne uregulowania
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN
z dnia 22 lutego 2019 r.